Halálkeringő
Rendező: Köves Krisztián
Károly Forgatókönyvíró: Szabó István Bemutató: 2010. január 14. (Forgalmazó: Szuez Film Kft.)
Nagyon megkínzott a Halálkeringő című film, pedig nyilván nem ez volt a célja. A rendező nagyon rendez, az operatőr nagyon fényképez, ha reklámfilmet kellene készítenem, elsőként a Köves-Dobóczi kettőshöz fordulnék, szép, éles, nagyon kidolgozott képek, trükkök, vízben oldódó vér, akármelyik mosópor büszke lehetne, ha ilyen képsorokban mutatnák meg a folttisztító hatását. Csak hát ez egész estés film, úgyhogy nem ártana egyéb erényeket is fölmutatni.
Az embernek az az érzése, hogy igazi produceri filmet lát, összeszedtek néhány embert, akikkel szeretnének dolgozni, akikben meglátták a közönségvonzó erényeket, betették őket egy filmgyártó gépezetbe, és ez jött ki belőle. Az érzést erősíti, hogy a producer asszony fényképe ott lóg a falon, felügyeli a butaságokat, amelyeket egymásnak mondanak a hősök cigarettázás közben. Nyilván megcélozták a külföldi Kern-rajongókat is, mert a szereplőknek olyan nemzetközi neveik vannak, mint Patrik, Elza, Alex és Rusty(!), nehogy már ezen múljon az Oscar-jelölés. Fáy Miklós (Népszabadság, 2010.01.13.)
Nyilván
igazságtalan avval kezdeni, hogy Kardos doktor visszatért, de van abban valami
megrázó, ha azt látjuk, hogy egy első filmes rendező a Miniszter félrelép párosával
(a másik fél Dobó Kata) vág neki filmnoirnak ígért kamaradrámájának - ez vagy
félelmetes pimaszság, vagy eleve feltett kéz. Jaj, vajon melyik? -ts- (Magyar Narancs, 'Mancs'; 2010.01.14.) Sajnos a Nyomozó hatalmas sikere óta mindenki úgy gondolja, hogy az elsőfilmesek remekműveitől egy csapásra meg fog oldódni a magyar műfaji film minden problémája. Így aztán jön a szájhúzás egy-egy közepes alkotás érkeztekor, hiszen mostantól mindent úgyis Gigor Attila filmjéhez mérünk.
Ami legelsősorban feltűnik a film megtekintése közben, az az átgondolatlan forgatókönyv. Természetesen már azt is értékelnünk kell, hogy egy magyar rendező egyáltalán hajlandó más forgatókönyvéből dolgozni, de sajnos Szabó István története a legalapvetőbb dolgokon csúszik el: szerethetetlen karakterekkel dolgozik, minden elemében hatásvadász, és szerkezetileg nem megfelelően tagolt. Dobó Kata
és Kern András szerencsére mindent megtesznek, hogy figuráikat egy kicsit is
életközelivé varázsolják, de sajnos ez kevésnek bizonyul. A jó alakítás még
nem elég, ha az ember szájába rendkívül keresetlen, információkkal terhelt mondatokat
adnak, és mindennek tetejébe még színházias monologizálást is kérnek tőlük.
Ráadásul a film mindent megtesz, hogy minél amorálisabbnak mutassa be a lány
és az apa alkotta diszfunkcionális rendőrcsaládot. Semmi szeretnivalót nem találunk
a szereplőkben, így az azonosulás is lehetetlenné válik. Szerkezetileg az alapfelállás a görög tragédiákra emlékeztet: az egyszálú történet egy nap alatt és egy helyszínen játszódik. Sajnos filmre ez ültethető át a legnehezebben, a kísérlet viszont nagy bátorságra vall. A Halálkeringő első fele egyetlen szituáció köré épül, ami nem fejlődik sehová, vagyis a felütésben kapunk egy ötven perces önismétlő jelenetet, aminek a levezénylése nem lehetetlen, de nem egy elsőfilmes rendező feladata. Ezután egy időbeli ugrással megtörik a real time érzet, ami rendkívül zavaró és a finálé is egyetlen nagyon hosszú jelenet lesz. Az ilyen egyenetlen szerkesztés által épp a thriller legfontosabb eleme, a suspense vész el, ami e műfaj működőképességnek az alapja kéne hogy legyen. Ami viszont nagyon is fogyaszthatóvá teszi a Halálkeringőt, az a környezet és a képi világ beszédessége, és lenyűgöző ereje. Dobóczi Balázs kamerája halálpontosan pásztázza végig a klausztrofób nagypolgári lakás leamortizálódott káeurópai miliőjét. A szokatlan expresszív beállítások egyedi ízt, hangulatot adnak a filmnek, ami a befogadhatóságát is nagyban garantálja. A Halálkeringő gyártási körülményei több mint biztatók a magyar műfaji film elkötelezett és tettrekész híveinek. A szakmán kívülről érkezett Köves Krisztián Károly előállt Szabó István alacsony költségvetésű filmet garantáló forgatókönyvével, kapott rá pénzt, és már el is kezdődhetett a forgatás. Így kell ezt csinálni a sok nyavalygás helyett. A legszomorúbb tény, hogy a Halálkeringő azon csúszik el, aminek a korrigálása semmibe se került volna: a forgatókönyv. Ez is mutatja, milyen hatalmas következménye lehet száz teleírt oldalnak. Nem kell aggódni, amíg ilyen filmek készülnek, jó úton járunk a sokak által áhított üdvösség felé. Ugyanis a Halálkeringő ízig-vérig műfaji film, sose lép ki a földhözragadt bűnügyi közegből, betartja a szabályokat, ami a nagy testvérről, a Nyomozóról már nem lehet elmondani. Fazekas Máté (Filmtekercs Fényportál, 2010.01.19.)
A főcím ötletes - a vízben feloldódó vércseppek látványa ügyesen sejtet - de roppant hosszúra sikerült. Hősnőnk, Elza kokaint szív üvegasztalról ötezressel, Red Johnnyt vedel üvegszám, Dunhillt szív láncban: öngyűlölete egyértelműbb lehetne tán? Mikor apja, a neves nyomozó betoppan, a csaj megpróbálja összerántani a kérót - hiába, hiszen Rusty(!) öreg róka, átlát a szitán. A főhősnő karakterét komplexre tervezték- a gyermekkor életreszóló kihatása, az érzelmi labilitás ábrázolásának igénye ott munkál benne - DE: egyik sem sikerül. A forgatókönyv nem tud összhangot teremteni két fő karaktere között, végig két idegen van egy térben - semmilyen közvetlen konfliktus nincs köztük. Az egymás ellen nyomozás érdekes lehetne - de csak a film felénél indul be és köbö 15 percig tart. A dialógokon érződik, hogy melyik született a forgatókönyv első változatából (kb 80%-a) - mindenki elmeséli az élettörténetét, a motivációit, a célját. (Ha már érzelmi labilitás és annak kivetülése: Joe Pesci is folyton káromkodott, mint a ballábbal kelt, feldühített kocsis fizetésnapkor - viszont sosem mondta ki, mitől ilyen.) Üresjáratok, felesleges dumálás vég nélkül. Köves Krisztián Károly ugyan tud bánni a színészekkel, de a film képi világát láthatólag a Fűrész 3 alapján tervezte meg: fakó színvilág, végtelen körfahrtok - Michael Ballhaus atmoszférája, és John Schwartzmann pátosza nélkül. Az erős, motiválatlan hanghatások is egyfajta zsánerfilmmé válásra vágyásról vonyítanak, de ez nem műfaji film, ez egy pszichodráma üresjáratokkal, amely nem tudja elhitetni a nézővel, hogy szereplői azok, akik. A film második felébe csöppenve olyan zavarodottan nézek, mint Geronazzo Mária kilenc fasz között. Mi van??? A film úgy veszti el méltóságát, a sejtelmes somolygással legépelt „hitelességét”, mint Kelemen Anna a neglizséjét egy ötszázeurós láttán. A kezdettől fogva lassú tempót a rendező még jobban visszafogja. A karakterek vezértulajdonságai kibontása helyett az első percektől sejthető rejtély körül pepecsel. És hát az olvasót feszítő kérdésre is megadom a választ: Dobó Kata igenis képes szinészi alakításra! Tény, hogy néhol mesterkéltnek tűnik, túlartikulál (bazmegelni olyan laza könnyedséggel kell, ahogy egy kofa dobja a mérlegre a vérnarancsait), de mikor kétségbeesetten az ablaknak dől és be mer kúszni a karakter alá, meglepően őszintén adja a magányos, védtelen nőt. Kernben alaphangon munkál a karakter - egyszerre érezhető nála egy second hand Columbo csökönyössége és Porfirij rábeszélőkészsége. Mészáros Béla és Lengyel Tamás próbálkoznak, de alig van idejük jobban kibontakozni. Egy rossz vígjátékot könnyebben visel el az ember, mint egy rossz thrillert. Egyrészt a vígjátéktól csak pár vidám pillanatot várunk - magyar mezőnyben köbö a poénok fele csattan - és már nem basszuk le „Mindentvissza!”–üvöltéssel a jegyet a minimálbérért szívó plázaketreces elé. Thrillernél végig éreznünk kell a hős fenyegetettségét, a folyamatosan kitartott feszültséget, oldva némi humorral, hogy a végén annál vérfagyasztóbb legyen a rettenet lezárása. Na, erről itt szó sincs, csak az elkúrt gyerekkor, meg a bazmegelés. Hozzáállásában, kiforrottságában, megvalósításában hasonlít a Pinprickre. De miért kell viszonylag alacsony költségvetéssel külföldi (elsősorban tévés) piacra gyérséget gyártani? A hatáskeltés és a hatásvadászat más pályán játszanak. Esetünkben egy tízperces kisjátékfilmet sikerült másfélórásra nagyítani - kiszámítható végeredménnyel. Ezt akarták? 2/5
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror] [Horror Story] - [Hungarian Horror] [Home] |