Rendező: Tímár Péter forgatókönyvíró: Tímár Péter Charlie és Pista közösen találnak egy teljesen romos, elhagyatott kastélyt egy távoli kisfaluban, amit pár ezer forintért meg is szereznek a helyi önkormányzattól. A sikeres üzletre épp áldomást isznak a kocsmában, ahol egy öregembertől megtudják, hogy a kastély el van átkozva, ezért akart tőle megszabadulni a polgármester, de Charlie és Pista csak nevetnek az öregen. Kölcsönökből finanszírozva felújítják a kastélyt, amely tárt karokkal várja a vendégeket, akik a kezdetben nem igazán tolonganak. A család eszének Ferinek ekkor - ezúttal is - zseniális ötlete támad. El kell terjeszteni, hogy a Savolyai-kastélyszállóban szellem kísért, amely hírre majd csak úgy özönlenek a kíváncsi vendégek. Éjszakánként lepedőt húz a fejére és elkezdi riogatni a vendégeket. A trükk sikeresnek bizonyul, híre megy a kísértetnek és megindul a vendégek hada. Minden a legnagyobb rendben megy addig, amíg egy éjjel Feri meg nem pillant egy másik szellemet! Egy igazit!
Kritikákból: Itt ez a túlzottan is életrevaló, jól ismert magyar átverőlegény, s most ott folytatná, ahol abbahagyta, csak az igények változatával ezúttal az unalmas wellnesskúriát változtatná - saját szerény közreműködésével - pénzes ezotéria-mániásoknak kísértetkastéllyá. Csakhogy valódi szellemre bukkan a pincében. A verbális poénok alig érik el a kocsmai színvonalat, s helyzetkomikum gyanánt gyatrán kivitelezett, ősrégi börleszkkliséket látunk (kergetőzés, fenékre huppanás stb.). A jellemkomikum abban áll, hogy a színészek grimaszolnak és meresztgetik a szemüket, illetve erősen gesztikulálnak. Mindeközben a rendező az általa kidolgozott képrögzítési metódusra hagyatkozik: a lassított tempóban felvett jeleneteket visszagyorsítja a vágóasztalon, ettől a szereplők mozgása szakadozott lesz, és egy fejfordítás alá is suhogó hangeffektust lehet keverni, az meg olyan rajzfilmszerű. A formai ötlet a korábbi filmjeiben azért bizonyult működőképesnek, mert kiegészítette, s nem helyettesítette a humort. Tímár Péter a magyar vígjáték erős tehetségeként indult (Egészséges erotika), majd filmről filmre küzdötte magát lejjebb. S most azt bizonyította, hogy még a Le a fejjel! c. kínos pojácáskodásnál is van lejjebb. TPP, Mancs
A filmbéli kastélyszállóban seregnyi kísértetlátásra érkező vendég fordul meg, s ez alkalmat kínál számos ismert színész meg kellően realisztikusnak vélt amatőr felvonultatására. A zömmel azért jobb sorsra érdemes társaságból leginkább az ezoterikus párosként fölléptetett Schell Judit és Murányi Tünde kékharisnyái méltók külön is említésre. (Az utóbbi hölgyet Mirtillnek hívják a filmben, s a névadás egyebekben is Tímár Péter erősségének tetszik: Csordásné, Tibike, stb.) Savoyai Jenő asztráltestként háborgó anyját Molnár Piroska játssza, némiképp tán maga is elcsodálkozva szerepvállalásán, ám azért így is fegyelmezett alakítást nyújtva. Végezetül egy nyomatékosan „nem reprezentatív” adat. Jelen sorok írója a filmet a bemutató napján az egyik legforgalmasabb budapesti pláza multiplexében látta, s a nagyteremben mindösszesen öt jegytulajdonos foglalt helyet. A nyitónapról lévén szó, ezt alighanem kevesellnünk illenék, ám a Savoyai Jenő várbeli szobránál záruló „közönségfilm” bő másfél órája láttán már nem is tűnt olyan megmagyarázhatatlanul alacsonynak ez a szám. Szerző: László Ferenc 2010. december 2. Sokan leírták már előttem, hogy a látszat ellenére Tímár Péternek volt jó időszaka is. Tudott kultikussá váló mozit készíteni, filmjeinek egy-egy mondata valóban szállóigévé vált. Azóta úgy tűnik, hogy ő is magáévá tette Fikász Ferenc elmés filozófiáját és megpróbált egyről a háromra jutni. Továbbra sem sikerült. Kinek jó így?
Ismét a jól bevált eszköztárához nyúlt – burleszkes gegek, visszafelé felvett mozgás, helyzetkomikum, az ügyeskedő kisember szarkasztikus ábrázolása. Csak míg mindez az Egészséges erotikában, a Csinibabában vagy épp a Zimmer Feriben működött, ma már meglehetősen idejétmúlttá vált. Értjük, hogy ez az ő filmes védjegye, a gond csak az, hogy hiányzik mögüle az ötlet. Az új ötlet. Lehet tisztelegni Benny Hill üldözéses jelenetei előtt, de minek? Ezen ma már csak egy 10 éves gyerek szórakozik jól. Tévedés ne essék, nem kell egy vígjátéknak forradalmasítani a filmművészetet, főleg nem a magyar filmet. Azt nem is tudná. De az elvárható lenne, hogy ne az unásig ismert "poénokat" koptassa tovább, ne azokat a köröket fussa, amik tíz éve is cikik voltak. Lehet persze arról elmélkedni, hogy miért nem tudunk szórakoztató és valóban vicces, nem csak annak kikiáltott filmet készíteni, de felesleges. A drámák nekünk jobban fekszenek, elég csak az utóbbi évek Cannes-i magyar filmes szerepléseire gondolni. Viszont, ha nem megy, akkor inkább ne is erőltessük? Elégedjünk meg azzal, ami egy hét ötletelés után összejön? Persze igazságtalan lenne mindezt csupán Tímár Péter nyakába varrni. Sokan tesznek azért ma Magyarországon, hogy ez így legyen. A rossz hír sajnos az, hogy az egyre inkább szűkülő mozibajáró rétegnek ez nem elég. A torrentezőknek pedig végképp nem. Éppen ezért az illetékeseknek nem kell meglepődni a számokon, az eredmény látszódni fog a jegyeladási statisztikákon. Keleten a helyzet változatlan Nem nagy felfedezés a megállapítás: tökéletesen felesleges volt folytatást készíteni a Fikász család feltörekvő miliőjéről. Mindent, amit a sajátosan kelet-európai újkapitalista vállalkozósdiról el lehetett mondani, az benne van az első részben. És ez nem csak azért baj, mert lényegileg semmit nem változott a helyzet 1998 óta, hanem azért is, mert ezt a tényt mintha nem ismerték volna fel az alkotók. Azt gondolták, hogy egy kis nosztalgiázással körítve lehet erről még érdemben beszélni. Ha ez így van, akkor szomorú. Ha meg csak egy újabb bőrt akartak lehúzni a sztoriról, akkor még inkább az. Kinek ajánljuk? Kinek nem? 1/10 [Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror] [Horror Story] - [Hungarian Horror] [Home] |