Vertigo,
férfi, nő
Vertigo a férfitekintet ironikus kritikája, hőse sohasem a nőt látja, hanem amit vágyaiból belévetített. Hitchcock Szédülés című kultfilmje detektív-mázzal leöntött, melodramatikus történetként is nézhető és élvezhető. Eszerint a tériszonnyal küzdő ex-rendőr főhős (Scottie) beleszeret volt iskolatársának (Gavinnek) múltba révedő, titokzatosan-hideg, gyönyörű feleségébe (Madeleine-be), akiről a végén kiderül, hogy csak eljátszotta az asszony szerepét (ő valójában Judy), ezzel csapdába csalta a főhős érzelmeit, és alibit biztosított a tényleges feleséget meggyilkoló férjnek. Scottie persze mindent kiderít, leleplezi az ál-Madeleine-t, aki tragikus körülmények között meghal. A film valódi témája mégsem a férfi-női kapcsolat, hanem a férfilétben gyökerező probléma: a maszkulin szerepzavar. Annak lehetünk tanúi, hogy miként bontja el maga elől, mellől a hódító Scottie az őt segítő nőket, mikor már nincs szüksége rájuk az öndefinícióhoz. A nő tehát – Scottie szempontjából – erőt adó és gátló tényező is egyben. A férfiasság lovagi próbája egyfelől, gátló, tompító tényező másfelől. A nők titokzatos, két irányba ható ereje archaikus történetek nagy témája (Kirké, Delila). A Sámson-komplexus Scottie sajátja is, amennyiben fél attól, hogy személyes válságából csak egy nő segítségével tud majd kivergődni, de attól is tart, hogy ez a nő egyben meg is semmisítheti teremtő energiáit. Ezért távolítja el (végzi ki narcisztikus egzekútorként) tényleges és képzelt női partnereit közvetlenül azelőtt, mielőtt visszatalálna alkotói, férfiúi teljességéhez. A film főszereplője, Scottie
(James Stewart) akrofóbiás. A fóbia a legtöbb embernél csökkenti az önértékelést,
mivel behatárolja tevékenységének helyét és jellegét. Így Scottie is kénytelen
elhagyni gyakorló rendőri állását, hiszen tériszonyából fakadó tehetetlensége
társának szörnyű halálát okozta. Innentől kezdve úrrá akar lenni eme fogyatékosságán,
le akarja küzdeni a szédülésből származó tökéletlenségét. A cím (Vertigo)
metaforikus értelmezése szerint a szédülés mindenfajta örvénybe hullást, ellenállhatatlanul
magával ragadó forgatagot is jelent. A film többször meg is jeleníti a vásznon
ezt az örvényt. Rögtön az első kép is ilyen: egy női szembogár szuperközelijébe
hullunk alá (akár a Psychóban,
a híres zuhanyozós gyilkossági jelenet után). Scottie szerelembe esése is ilyen
szédítő zuhanás. Madeleine (Kim Novak) feltűnésével kezdetét veszi számára egy
újfajta, eddig nem tapasztalt szédülés. A nőhöz köthető dolgok, tárgyak spirális
vonalvezetésűek, örvényt mintázóak: Madeleine kontya (persze a képtárban látható
titkos hasonmásáé, Carlotta Valdesé is), a rózsafejek labirintusa, a harangtorony
csigalépcsője szinte behúzzák, elragadják, lerántják a férfit. A csigavonal
egyébként maga is a rituális mozgásforma (beavatás) szimbóluma, út-jelkép. Scottie
lélekútja ilyen önkereső szertartás elvégzésével egyenértékű, a toronyba vezető
lépcső is ősrégi beavatási szimbólum. A film sokat vitatott, animációs elemekkel
dúsított álomjelenetének szintén központi alkotórésze az örvény magával ragadó
csigavonala. Scottie halálfélelme mutatkozik meg itt, a nyugtalanító, felkavaró
szerelemérzéssel párhuzamosan. Madeleine rideg tökéletessége,
titokzatos vonzódása a múlthoz, enigmatikus elérhetetlensége kétségtelenül idézi
a szobrok időtlen varázsát. Minden művészetben, Az első állomás ezen az úton a vágy felkeltése, azaz Gavinnek érdekeltté kell tenni Scottie-t a nyomozásban, a kukkolásban. Hitchcock különös módját választja az erotikus vágy előhívásának: először egy vendéglőben, hátulról, mélyen kivágott zöld szaténruhában, szőkén és hűvösen tárja Scottie elé az asszony alakját. Ekkor szédül meg először, a férfi elragadtatva nézi a megfigyelés – most már kívánatos – tárgyát. Ekkor még sem a néző, sem Scottie nem tudja, hogy csalás áldozata, és az igazat megvallva, mikor a következő találkozáskor Kim Novak Madeleine-je tűnik fel a vásznon a nyomozó előtt, fel sem merül, hogy csak hasonlóságról van szó, mindenki készséggel elfogadja, hogy ezt a nőt látta előző alkalommal a bárban. A tiszta tetszés tendenciája érvényesül itt, azaz – ahogy Radnóti írja – „az esztétikai élvezet minimalizálhatja az érdeklődést a tárgy eredetisége iránt”, az elbűvölt szemlélő bekapja a csalit, bedől a hamisítványnak, helyesebben eszébe sem jut firtatni, hogy jól látja-e azt, amit lát. Hitchcock tehát alaposan átver bennünket, és Scottie férfitekintete (és a vele azonosuló néző) nem azt nézi, amit látni akar, pillantása tárgyat tévesztett. A humor abban áll, hogy erről a film utolsó harmadáig még csak sejtelmünk sincs. Persze mit számít az eredeti többlete, ha a hamisítvány ugyanolyan szép, ha nem lehet megkülönböztetni a kettőt? A leleplezésig majdnem semmit, de aztán nagyon is sokat. A néző elismerően nyugtázza a remek dramaturgiai és képi csínytevés eddigi izgalmait, a főhős viszont szégyenként, megcsalatásként éli át mindezt, olyan esetként, amely foltot hagy nyomozói éleslátásán, férfiúi büszkeségén. Ezt a foltocskát kell majd eltávolítania a végső torony-jelenetben, ahhoz, hogy újra önmagára találhasson. A hamisításoknak – mint
Radnóti megjegyzi – lehet egyfajta, a kánont megkérdőjelező funkciójuk is. Az
eredeti, a régiség tisztelete helyett legjellegzetesebb formájuk a torzítás,
a paródia. Ilyen szempontból a film végén felbukkanó, a Madeleine-re megszólalásig
hasonlító Judyt felfoghatjuk a férfivágy titokzatos tárgyának paródiájaként.
Mindezt egy bonyolultnak tűnő láncolat végén értelmezhetjük: a valódi Judy egy
ál-Madeleine-t testesít meg, azaz csak imitációja az eredetinek, tökéletességre
törő hamisítvány. Mikor Scottie találkozik az „igazi” Judyval (barna hajjal
és közönséges modorral), akkor valójában Madeleine karikatúrájával szembesül.
Scottie révén Judy ismét visszaváltozik majd mű-Madeleine-né, azaz még mindig
nem ölti fel eredeti alakját (azt mellesleg nem is ismerjük). Ebben a szövevényes
bújócskában valóban van valami ironikus: Scottie becsapott, megtévesztett emberként
áll előttünk, akinek fogalma sincs arról, hogy az általa létrehozott lény csupán
egy hamisítvány másolata. (Hitchcock a nézőket bevonja az átverésbe, és egy
kegyes flashbackkel nyilvánvalóvá teszi előttünk Judy kilétét.) Eszünkbe jut
egy másik történet: a néhai, híres Frankenstein professzor által létrehozott
lény is halott részekből konstruálódik, életképes lesz ugyan, de soha nem tökéletes.
Az újra megtalálandó férfiúi teljesség és az ezzel párhuzamosan jelentkező horror fragmenti (Radnóti Sándor kifejezése) alapmotívuma a Szédülésnek. Scottie irtózik saját tökéletlenségeitől. De ugyanilyen iszonyattal szemléli Judy töredékességét a tökéletes Madeleine-hez képest, képtelen benne megpillantani a pusztán képzeletben rekonstruálható (romantikus) teljességet. Ehelyett (klasszicista módon) minden erejével azon van, hogy ezt a töredékességet megszűntesse, a legapróbb részleteket is visszaillessze a helyére (cipő, kosztüm, hajszín, körmök és frizura). Az így helyreállított Judy-Madeleine aztán maga is protézisként kezd el funkcionálni, mely pótolja a férfiúi gyöngeség üres helyét, felszámolva a lelki fragmentumot, torzót. Minden újra működni látszik: Scottie boldog, depressziója oldódik, úgy csókol, mint azelőtt a tengerparton. Másként szemlélve a dolgot: Scottie szándékosan csapja be magát a hamisítványával, ez tényleg az ő saját képére formálódott, szinte élettelenül omlik a karjaiba, akaratától, önállóságától megfosztva, a vágy engedelmes tárgyaként. A „tiszta szerelem” létrejöttének lehetünk így tanúi, amit nem zavar meg holmi individuális önérvényesítési kényszer a nő részéről, hisz az az individuum valójában nem is létezik. Emlékezzünk Fellini Casanovájára: ő is csupán egy bábunak tudta aléltan kimondani a „szeretlek” szót! (A halottságnak, élettelenségnek, Erosz és Thanatosz bábu-szerű összekapcsolásának is van persze egy Hans Bellmer/ Georges Bataille-féle, furcsa, erotikus vonzereje…) A Szédülésben
a férfiasság visszaszerzéséig a nő elbontásán, eltakarításán, legyőzetésén át
vezet az út. Midge, a divattervezőnő nem tényező, Carlottáról a nyomozás során
kiderül, hogy a nem létező halottak birodalmába utalható, Madeleine Dologgá
szublimálódott, Judyt szét kellett bontani, és Scottie elképzelése szerint újra
összeszerelni, majd végül a tökéletesnek hitt Carlotta-Madeleine-Judy szobor
is megsemmisül (lelki és fizikai értelemben is) a harangtoronyban. Amikor tehát
Scottie a film végén – tériszonyát, szédülését leküzdve – kilép a torony nyílásán,
akkor nem egy szerencsétlen ember áll előttünk, mint ahogy egyes kritikák mondják
a mélyben tátongó ürességre hivatkozva. Sokkal inkább annak lehetünk tanúi,
hogy miként járta be az önmaga teljességéhez visszavezető utat (a nők segítségével
és tudatos megsemmisítésével) a férfi főszereplő. A beavatás labirintus-tornyának
lépcsőin felkapaszkodó Scottie a magasban lévő nyíláson át újra megszületik/újjászületik.
Nem áll útjába senki és semmi, arcán az önnön férfierejének visszaszerzése felett
érzett katarzis tükröződik. A történet szimbolikus útja így a nőbe-szédülés
örvényét megnyitó képtárból a férfi-teljesség visszanyerése felett érzett megrendülésig vezet. Vagy, hogy stílusosak legyünk: eljutunk a pinakotékától
a faszcinációig. Erdélyi
Eszter |