A vudu 
  vallás titkai
  
  A következőkben a misztikus vudu (voodoo) vallás egyes elemeiről 
  esik szó, melyet sok filmben is láthatunk...
  
  
  
"Minél 
  kevésbé intelligens a fehér ember, 
  annál állatibbnak tűnik számára a fekete ember."
  André Guide
  
  
  
  
  I. Történelmi háttér
Haiti a Nagy-Antillák második legnagyobb 
  szigetén, Hispaniolán fekszik, a Dominikai köztársaság szomszédságában.
  Az első európaiként először Kolumbusz kötött ki Móle St.Nicolasnál, 1492.december 
  6-án. A francia telepesek a XVIII.század elején jelentek meg a Tortue (Teknősbéke) 
  szigeten. 1626-tól az angolok és hollandok is csatlakoztak hozzájuk. A haiti 
  lakossáág sokáig békében élt. Vadászatból, állattenyésztésből, kalózkodásból 
  tartotta fenn a sajátos, szabd, jogi törvények és hatóságok nélküli társadalmat. 
  XIV.Lajos 1957-ben francia területté nyilvánította a területet. A terület 
  a XVIII.század második felére a világ legnagyobb cukornád- és kávétermesztője 
  lett. A virágzó országot Adam Smith a legfontosabb karibi szigetnek nevezte.
A XVIII.században a francia gyarmatokon 
  a néger kultuszok és a türelmetlen exkluzívista kereszténység között az összeütközések 
  egyre gyakrabban és egyre durvább formában jelentek meg: az áruként kezelt rabszolgákat 
  rákényszerítették, hogy a szigetre érkezés utáni 8 napon belül vegyék fel a 
  kereszténységet. Az erőszakkal elért áttérés pusztán névleges volt, 
  s azzal járt, hogy a kereszténység leple alatt még inkább megőrizték magukkla 
  hozott afrikai hiedelmeiket, hagyományaikat, szokásaikat, legfőképp a vudu vallást. 
  A vudu - mint az afrikai törzsi vallások egyesítésének és átdolgozásának terméke, 
  amely szorosan kapcsolódik az eredeti többisten hithez -, vált nemzeti kultusszá. 
  E vallás aktív és harcos szerepet töltött be a haiti négerek felszabadító harcában. 
  
  
  A század közepén egy Makandal nevű, nemes származású afrikai rabszolga, 
  sámán és próféta jelent meg Haitin, aki az iszlám hitben nevelkedett. A fehérek 
  méreggel való elpusztítását prédikálta, amiért Limében letartóztatták és a főtéren 
  elevenen elégették. A néphagyomány hamar magáéva tette és neve bekerült a vudu 
  rítusok könyörgéseinek szövegébe. A négerek egyfajta prófétának, vagy messiásnak 
  tekintették Makandalt. Az ő neváben esküdtek bosszúra, igazságra és szabadságra. 
  
  A vudu az ideológiai kohézió megteremtője volt: egyszerre volt rabszolgaság 
  és franciaellenes. A vudu a remény és a lázadás tartaléka, s egyben az elnyomottak 
  válasza is volt. 
  
  A francia forradalom hatására 1791-ben egy Boukman nevű rabszolga és 
  vudu pap kirobbantotta az Újvilág első és egyetlen sikeres rabszolgafelkelését, 
  a haiti forradalmat. A rabsuolgaság visszaállítására szövetkezett európaiakkal 
  - angolokkal és spanyolokkal - szemben az Egyesült Államok fegyverrel támogatta 
  a négerek forradalmát, melyet Jean-JacquesDessalines és Alexandre 
  Pétion vezetett győzelemre.
  1804-ben, Gonaives városában Haiti néven független lett az ország. A világ első 
  néger köztársasága, Latin-Amerika első független állama lett.
  
  A vudu fejlődését és megerősödését elősegítette, hogy 1804-ben a katolikus egyház 
  elhagyta az országoz, s csak 1860-ban tért vissza; és felbomlott az ültetvényes 
  gazdálkodás.  Belső harcok alakultak ki, az országban kettős hatalom jött létre, a gazdasági 
  fejlődés visszaesett. Az ország különböző tőkés csoportok, és a szociális ellentétek 
  áldozatává vált, és Haiti elszegényedett.  1915-ben amerikai tengerészgyalogosok szállták meg a térséget. 
  Francois Duvalier (Papa Doc) 1956-ben került hatalomra, és 30 
  ezer fős magánhadseregével és vudu praktikákkal diktatúrát teremtett. Halála 
  (1971) után fia, Baby Doc folytatta a diktatúrát, mely egészen 1986-ig 
  tartott. 
  
  A haitiak 75%-a gyakorolja a vudut. A katolikusok a vudut "az ördög vallásának", 
  az evangélikusok a vudu követőit "a sátán gyermekeinek" nevezték. 
  A vudu papok ellen hajsza indult, Jéremiben a helyi katolikus plébános elégette 
  a vudu dobokat, edényeket és egyéb rituális tárgyakat. Páran csak úgy tudtak 
  megmenekülni, hogy megtagadták hitüket, és kinyilvánították a kereszténységhez 
  való tartozásukat. A katolikusok és a protestánsok egyaránt csökkenteni szerették 
  volna a vudu szerepét a haiti kultúrában. Pedig az evangelizáció évszázadok 
  óta sikertelenül próbálja meg e "pogány hitet" kiirtani.
  
  1994.július 12-én a haiti katonai junta által támogatott elnök, Emilie Jossaint 
  televíziós beszédében sürgette a lakosságot, hogy vudu varázslattal harcoljon 
  az amerikai megszállók ellen.... Ha mindez teljes képtelenségnek hangzik is, 
  a Pentagonnak komolyan kellett vennie: a haitiak vudu vallásának nagy tekintélye 
  van a térség országaiban, különösen ott, ahol a lakosság jórészt fekete.
  
  Ma Haiti a kontinens legszegényebb országa, ahol az egy főre eső nemzeti jövedelem 
  mindössze évi 360 dollár.A lakosság 94%-a abszolút szegénységben él.
  
  1997-ben január 11-ét Nemzeti Vudu Nappá nyilvánították.
  
  
  
  
  
  II. A vudu vallás szertartása
  
  A vudu vallás ősi sámánizmust, kábítószereket, állat- (sőt egyes hírek szerint 
  ember-) áldozatot, babonákat és bizonyos keresztény elemeket egyesít a kívülállók 
  számára ijesztő szertartásokban. A vudu kígyókultusz: Afrikában a hívők egy 
  ketrecben tartott 
  kígyót istenítettek, amely a királyi család jelképe volt. A kígyó egyben a láthatatlan 
  lélek, a szexualitás
  (a fallosz) szimbóluma is. A vudu nagyon bonyolult, többistenhiten alapuló, 
  animista és eksztatikus afrokeresztény vallás. 
  A szertartásokat a papok (ha férfi: houngan "papa loa"; ha 
  nő: mambo "mama loa") irányítják templomaikban (hunfor), 
  ahol a beavatott résztvevők a hounsik. A dobok, 
  a vér látványa és íze, a rengteg rum, a kábítószerek egyfajta vallási hisztériához 
  vezetnek, amely megfertőzi a szertartás résztvevőit. A ceremónia az istenek 
  megjelenítését szolgálja.
  
  A szertartásokon mágikus jelek, dalok, könyörgések segítségével igyekeznek megidézni 
  a vudu világ szellemeit, akik révületbe 
  esés segítségével kerítik hatalmukba a hívőket. 
  A lelkek (loák) a megszállottság alatt emberfeletti hőstetteket visznek 
  végbe, anyagi felemelkedést, jó egészséget, szerelmet és hatalmat kínálnak a 
  rítusbeli kötelezettségek teljesítése fejében, melyet pontosan meghatároznak.
  
  A Rada (Erzulie) rítussal a jó lelkeket (szellemeket) idézik meg, a (Tijan) 
  Petro rítussal a rossz lelkeket, amelyek vérengzők is lehetnek.
  A vudu vallás megértését nagyban nehezíti az a tény, hogy a több mint 200 loa 
  (szellem) között nincs hierarchia. A vudu istenek egy főistentől, a teremtőtől 
  származnak, akit Afrikában Mawunak hívnak. Ez az isten egyaránt egyesíti a jó 
  és a rossz tulajdonságokat. A legbölcsebb és leghatalmasabb istenség még Damballa-Ouedo, 
  a Kígyó isten. Papa Legba a kaouk őrzője, a keresztutak istene, a leginkább 
  jóindulatú isten. Loco az erdők, Agoué a tenger, Ogun Badagris a háború istene. 
  
  Fontos még Zo, a tűz, Pié Jupité-Tonné, a mennydörgés istene.
  A loák között a keresztény szentek alakjai is megjelennek. A papok feladata 
  még a jóslás, a gyógyítás, az ünnepek szervezése. 
  Politikai és társadalmi hatásuk olyannyira meghatározó, hogy az állami vezetőknek 
  is el kell ismerniük és figyelembe kell venni őket. 
  
  A szertartás 
  A hívők belépnek a templomba. A mambo és a houngan fogadják őket. Rum, pálinka, 
  drog jár körbe. Az oltárt fekete kendő borítja. Két oldalán egy-egy gyertya 
  ég, melyek a szertartásnak megfelelő színűek. A hívők kezében is gyertyák égnek. 
  A pap fehér tyúkot szorongat a kezében. Fehér krétával vonalat húz a fekete 
  kendőre és mormol valamit, amivel a loát idézi meg. 
  A tyúkot e vonalra fekteti, és közben a hívők letérdelnek. A pap megfogja a 
  tyúkot, magasba emeli, és egyetlen mozdulattal lefejezi. A vérét faedényben 
  gyűjtik össze, majd sorban isznak belőle. Ettől kezdve kezdődik meg az igazi 
  szertartás. 
  A dobok vad ritmusára a hívők táncolni kezdenek, egyedül, párban vagy csoportosan. 
  Fogy a rum. A füstölők, a dohányfüst, 
  a kábítószer a transzba esést segítik. Sokan transzba esnek: a látvány-hatás 
  másokra is átragad. A táncosok bujasága erősödik, a résztvevők megszabadulnak 
  ruháiktól. A ceremónia kifulladásig tart. 
  
  Szertartásokat szabadban is szerveznek, erdőben, ültetvényeken. Fontos, hogy 
  tengertől vagy tótól távol legyenek. A helyszínen általában máglya ég, az egyik 
  oldalán fekete fémből készült edény, vagy fa itató, melyben a rumot tartják. 
  A dobok és a kolompok szünet nélkül szólnak - régen zombik verték a dobot, akik 
  a vudu hívők rabszolgájaként zenéltek - s örökké ismétlődő monoton ritmussal 
  ösztökélték a jelenlévőket újabb önkívületben. A tánc, a mozgás egyre szabadabb, 
  ellenőrizhetetlenebb, mindenkit megszállt az isten.
  
  A szertartás: ösvény a látható és élő, valamint a láthatatlan és síron túli 
  világ között. 
  
  
  
  
  III. A vudu vallás kellékei
  
  a,) a babák
  A vudu vallás elengedhetetlen kellékei a babák, melyek majdnem olyan fontosak, 
  mint a tyúkok a szertartásokon. 
  
  Bármilyen anyagból készülhetnek, de hatékonyságukat nagyban növeli, ha a kiszemelt 
  áldozat hajából, körméből, ruházatából, vagy egyéb személyes tárgyaiból beledolgoznak 
  egy darabot. Csak saját készítésű babával lehet célt érni. Belsejét szalmával, 
  vagy gyapottal kell kitömni. Készítésekor tyúkot, vagy nyulat kell áldozni, 
  aminek a vére a baba kitömésére szolgáló anyag megfestéséhez kell. A legértékesebb 
  a nők havi vére, ekkor nem kell állatot áldozni... Varráshoz pamutszálat kell 
  alkalmazni. 
  
  Az elkészült babákba gombostűket vagy kaktusztüskéket szúrnak, ezeken a helyeken 
  az áldozat fájdalmat fog érezni.
  Ha a baba nyaka köré fekete zsinórt tekerünk, és megfeszítjük azt, az áldozat 
  fulladozni fog.
  Ha a tűvel átszúrt babát fekete kereszttel, vagy égő fekete gyertyával az áldozat 
  ajtaja elé teszik, a rontás még hatékonyabb lesz. 
  A baba használatához pap is szükséges, aki feltárja a rontás valódi okát, és 
  eldönti, jogosan alkalmazzák-e a rontást.Persze, erős védő loák is vannak, így 
  nem mindig sikerül keresztülvinni a rontást....
  
  b,) a vevék
  A vevék 
  misztikus szimbólumok - loák képei, megjelenítései, melyet szoba padlójára, 
  vagy a kertbe rajzolnak, ahol a szertartást végzik. Vevét csak papok készíthetnek. 
  A legnagyobb szeretettel és figyelemmel kell végezni ezt a munkát, hogy hatékonyak 
  legyenek. A rajzeszköznek természetes anyagból kell készülnie: pl. kávé, a föld, 
  vagy a kukoricaliszt, melyeket agyagedényben tárolnak. 
  
  c,) porok, füstölők, olajok
  Akárcsak a gyertyák, a füstölők és a vevék, a vudu szertartásokon a mágikus 
  porok fizikai, pszichikai, szexuális és erotikus hatással vannak a résztvevőkre. 
  A legtöbb összetételét és hatását csak a papok ismerik. 
  A vudu szertartásokon ezenkívül számtalan féle füstölőt is alkalmaznak, s mindegyiknek 
  különleges tulajdonsága van. 
  E tuladonságok átszállnak a résztvevőkbe a szertartás idején. 
  Természetes hatást fejtenek ki a szertartások idején a különféle összetételű 
  olajok. 
  
  d,) a gyertyák
  Elengedhetetlen vudu vallási kellék. Két fő fajtájuk van: a vastag és hosszű; 
  ill. a vékony és rövid. A hívők maguk is készíthetnek gyertyát. A fekete gyertya 
  a rontáshoz kell, amellyel még halált is okozhatnak. 
  
  e,) az áldozatok
  Az állatáldozatok a rituálék része, melyek segítenek az istenek megidézésében. 
  A loák élelmet, dohányt, rumot, felszentelt parfümöt kérnek, sőt egyes istenek 
  állati vért, mások csak felfokozott érzelmű énekeket és táncokat igényelnek. 
  
  
  
  
  
IV. A zombik
  
  A vudu vallá legismertebb, legtitokzatosabb és legérthetetlenebb jelensége a 
  "zombi csinálás" , amely számos kutatás tárgyát képezte már. 
  Az első tudományosan rögzített esetet Wade Davis kanadai etnológus jegyezte 
  fel. Az áldozat Clairvius Narcisse volt, 
  akit 1962-ben nyilvánítottak halottá. Később zombiként éledt újjá. A nyolcvanas 
  években E.Wade Davis (Harvard Egyetem) megbízást kapott a zombi mítosz 
  felderítésére.(Wes Craven: A kígyó és a szivárvány (1987) 
  c. filmjében ezt az utazást horror-filmesítette meg!) Rájött, hogy a zombik 
  nem vándorló halottak, hanem egészséges emberek, akiknek beadnak egy szert, 
  amely átmenetileg tetszhalottá teszi őket. Sikerült egy üvegcse "zombi-csináló" 
  port is hazavinnie. A porban tetrodotoxint, szétzúzott rovarrészeket és emberi 
  csontokat is találtak. Három nap kell egy zombi "elkészítéséhez".
  A zombi-csináló 
  fekete porral bedörzsölik az áldozat testét, és mikor a bőrön át felszívódott, 
  akkor bénulást okoz, csökken az áldozat vérnyomása, az ajkai kékek lesznek. 
  A kábulat ellenére teljesen maguknál vannak, és képesek követni a "bokor" 
  - 
  a gazdájuk - parancsait. 
  A nép a zombi életét még a halálnál is rosszabbnak tartja, és fél attól, hogy 
  eseleg valamely rosszakarója őt is azzá változtatja. 
  A teljes zombi-csináló szertartás, és a titkos porok anyagai, összetételei még 
  ma sem ismertek teljesen.
  Pradel francia vudu-kutató szerint legalább 6 ezer zombi él Haitin akarat 
  nélküli rabszolgaként, akik a gyűlölt munkát végzik a cukornádültetvényeken. 
  "Alig tudnak beszélni, mereven járnak és halott a szemük. Csak akkor ébrednek 
  föl, ha sót adnak nekik enni, akkor válnak megint emberré." ...
  
  
  forrás: Kéri András: A vudu - egy vallás titkai (Anno kiadó, 
  1999.) és Andrew Black: Zombies (1992)
  
  
Vuduval foglalkozó (horror)filmek:
  
  White zombie (1932-US, Victor Halperin) 
  - az első igazi zombifilm, Lugosi Bélával
  Drums O'Voodoo (1934-US, )
  Drums of the Jungle (1935-US, George Terwilliger)
  Voodoo island (1957-US, Reginald Leborg) - Boris Karloffal
  Curse of the doll people (Munecos Infernales) (1960-MEX, Benito Alazraki)
  Live and let die (1973-GB, Guy Hamilton) - James Bond...007
  Les Sexandroides (1987-FR, Michel Ricaud)
  The serpent and the rainbow (1987-US, Wes Craven)
  The Believers (1988-US, John Schlesinger)
  Black demons (1991-ITA, Umberto Lenzi)