Az első mozgóképek


Eadweard J. Muybridge (Kingston upon Thames, Anglia, 1830. április 9. – Kingston upon Thames, 1904. május 8.) holland származású angol fényképész, a mozgófilm fejlesztésének úttörője, aki többnyire az Egyesült Államokban élt és dolgozott. Több kamerából álló rendszerrel készített felvételeket különböző mozgásokról.

Muybridge 1877-ben új eszközökkel és fényérzékenyebb anyagokkal elkészítette az első olyan képet, amelyen Stanford lovának, Occidentnek mind a négy lába a levegőben van, ám a képpel kapcsolatban kételyek merültek fel, mivel csak az eredeti képről készített fametszet maradt fenn

1878-ban, Stanford ismételt anyagi támogatásával Muybridge tizenkét kamerát állított egymás mellé, amelyek egymástól eltérő időben exponáltak, amikor a vágtató ló az adott kamera előtt haladt el (az exponálást a pályán elhelyezett vezetékek elektromos úton indították). A felvételek készítésének pontos idejét egy kronográf ezredmásodperces pontossággal mérte. A fotóknak köszönhetően kiderült, hogy ló mind a négy lába akkor van levegőben, amikor maga alá húzza, és nem amikor kinyújtja.



  A sorozatképeket az általa szabadalmaztatott zoopraxiscope segítségével – ami egyfajta továbbfejlesztett fenakisztoszkóp – animálta. Ennek során a sorozatképekből rajzokat készítettek, amik gyors egymásutánban megtekintve a mozgás illúzióját keltették. Az átrajzolásra azért volt szükség, mert a képeket meg kellett nyújtani. Ez a találmánya első alkalommal 1879-ben jelent meg. A technikai elvet ma is használják stop-motion néven.

A Stanforddal való szakítás után lehetséges támogatókat keresett munkája folytatásához. Erre a Pennsylvania Egyetem vállalkozott, akik laboratóriumot és felszerelést biztosítottak számára az egyetem területén. 1884 és 1886 között 781 sorozatképet készített. Ez a munkája 1887-ben tizenegy kötetben jelent meg Animal Locomotion címmel (több mint húszezer felvétellel), mozgó emberekről és állatokról. A modellek többsége férfi volt, többnyire a Pennsylvania Egyetem hallgatói, akik az általuk bemutatott sportágban (birkózás, futás, súlylökés, távolugrás, baseball, vívás, stb) kiemelkedő eredményt értek el. A nők művészek modelljei voltak. Több sorozatképet egyszerre két vagy három nézőpontból rögzített.

   

 

  A Pennsylvania Egyetemen alkalmazott technika lényegesen különbözött a Kaliforniában alkalmazottól. Ott a ló patáinak nyomása indította a felvételeket, ez azonban emberek mozgásának megörökítésére kevéssé volt alkalmas, mivel az emberi mozgás sok esetben nem volt egyenletes, vagy egy helyben történt. Ezért Muybridge olyan időzítést alkalmazott, ami szabályos időközökkel készítette el a felvételeket. A korábbiakkal ellentétben akár 30 kamerát is alkalmazott egy-egy felvételsorozathoz, amik különböző szögből örökítették meg az eseménysort. Fotólemezként száraz zselatint használt, ami gyorsabb és kényelmesebb képkészítést tett lehetővé, mint a nedves eljárás, ami korábban elérhető volt.

A modellként használt férfiak és nők vagy meztelenek, vagy csak ágyékkötőt viselnek. A megörökített tevékenységek hétköznapiak: séta, futás, ugrás, tánc. Egyes képeken a nők vizet öntenek egymás fejére. Különlegesek azok a képek, amiken valamilyen deformitás látható, például amputált lábú ember, vagy kórosan elhízott asszony. Az egyik képen sclerosis multiplexben szenvedő lány látható. Ezek a képek már előrevetítik a fényképek alkalmazását az orvosi diagnózisban és általában a tudományos vizsgálatok területén.

A képek a festőművészekre is hatással voltak. Az Animal Locomotion kiadványt sok művész rendelte meg, köztük például Lawrence Alma-Tadema, Ernest Meissonier, John Everett Millais, William Bouguereau, August Rodin és James Abbott McNeill Whistler.

Az Animal Locomotion kiadása után Muybridge visszavonult a fényképezéstől, előadásokat tartott és írással foglalkozott.

1894-ben visszatért Angliába, ahol 1904-ben meghalt.


forrás: Wikipédia

 

 



 








- Kezdőoldal -