Rajnai András trükkfilmjei 
      
     
        
            
      (1934 - 2004) 
      
         
  
         
      
Tovább kísérletezünk  
Beszélgetés Rajnai András rendezővel  
     
       
 
Nem könnyű annak, akit szüntelenül támadnak. A szavak ütései vagy gyámoltalanná teszik az embert, vagy dacossá, visszaütésre hajlamossá. Az utóbbi esztendők kritikai irodalmában a tévérendezők közül a leghevesebb támadások Rajnai Andrást és alkotói gárdáját érték gyors egymásutánban bemutatott, elektronikus módszerekkel forgatott tévéjátékaiért, öt munkája készült el eddig a hagyományostól különböző tévétechnikával. Az első a Gulliver volt. Nemrég fejezte be — a Gilgames és Az orchideák bolygója bemutatása idején háborgó közhangulat hullámcsapásaitól ide-oda dobódva — a nagyközönség előtt még be nem mutatott Ezeregyéjszakát.  
   
  — Meggyávította, szelídebben szólva, bizonytalanná tette vagy dacossá az egyet nem értő, támadó kritika?  
  — Elgondolkoztatott inkább. Ez a műfaj, amivel mi kísérletezünk, a tévéelektronika, egy lázadásból született. Meguntuk a sok „színházi felvételt” a televízióban. A három kamerával körbekerített stúdiójátékot. De a hagyományoknak úgy látszik — ez az egyik tanulság számomra munkáim kritikai visszhangja után —, nem lehet büntetlenül hátat fordítani. Fel kell használni az elődök, a kollégák tapasztalataiból, ami jó. Az orchideák bolygója a képek dramaturgiájával készült. A képek egymásutánja mondta el, amit szavakkal szokás kifejezni. Ezt azonban sem a nézők, sem a szakmai körök nem szokták meg. Konfliktust vár a közönség, összecsapást, szavakkal, párbeszédekkel. A képek művészetét még mindig a szavak művészetének tekintjük. Szabó György, aki az Ezeregyéjszaka forgatókönyvét írta, elbeszélés-darabokból illesztette össze a történetet, s hogy legyen egy alapkonfliktus, amely végigvonul az egész játékon, kitalálta Dahmát, a rabszolgalányt.  
   
  — A kritika azonban nemcsak a szavak hiányát kifogásolta filmjeiben.  
  — Igen. a filmszerűséget is számonkérték tőlünk. Nos, az Ezeregyéjszakában. hogy minden jelenetsornál filmszerű legyen a kép, az elektronikus tévékamerákkal kellett megteremteni a nagyfilmes plántechnikát. Azt is kifogásolták, hogy nem törődöm eleget a színészi játékkal. Most sok közelképet alkalmaztunk. A történetek egy része az arcokon játszódik, sőt a szemekben.  
   
  — Úgy tartják, amit Rajnai András művel, az játék a technikával, s nem televízióművészet.  
  — Hogy egy kép technikailag összeálljon. előbb léteznie kell a gondolatnak, amit technikával ki akarunk fejezni. Logikai kapcsolatnak kell létrejönnie a kettő között. Csakis így lehetséges tartalom és forma egyenlő értékű kifejezése. Az elektronikus technika segítségével nem pusztán a technikával kísérletezünk. hanem mindenekelőtt új tar
  talmak újszerű kifejezési lehetőségeit keressük.  
   
  — A filmlexikon így kezdi a Rajnai András neve alatti kis bekezdést: költőnek indult. Nos, tehát, a költői indulásnak meghasonlott folytatása vagy éppen kiteljesedett értelme a képek költészetével való játszadozó kísérletezés?  
  — Úgy vagyok ezzel, mint Karinthy hegedűművésze a maga művészetével. Meg kellett tanulni a cirkuszi produkciót, hogy végül eljátszhassa az ember a maga darabját. Több írásom van, amely éppen ehhez a műfajhoz való, a tévéelektronikához illik. Valójában azonban az írók segítségét várom, akik költői anyagokat, költői szatírákat ajánlanának, a mi képdramaturgiánkhoz.  
   
  — Felhagy tehát a klasszikus világirodalmi anyagok képernyőre alkalmazásával?  
  — Eddig egy más műfaj, az irodalom, a klasszikus irodalom törvényszerűségeibe kellett beleilleszkedni a tévéalkotásokkal. Meg kellene azonban végre találni az öntörvényű tartalmakat a kikísérletezett formákhoz, hogy valóban egységes, belső harmóniát kifejező munkákat hozhassunk létre.  
   
  — Milyen filmeket készít a közeljövőben?  
  — Ebben az esztendőben még két műsort készítünk: Aszimov A halhatatlanság halála című tudományos-fantasztikus írásából forgatunk tévéjátékot és Buzzatinak egy szintén tudományos- fantasztikus ötletéből a másikat.  
   
  — Végül is miként összegezi az itthoni tévékritikát a Rajnai-féle tévéelektronikáról?  
  — Ha a jóindulatú figyelmeztetés szándékát fedezem fel a rólam írt bírálatokban, elfogadom, sőt igyekszem felhasználni a kívülről jött intést vagy tanácsot. Ez alighanem már az Ezeregyéjszakán lemérhető. Külföldön egyébként több megértés, sőt lelkesedés fogadja filmjeinket. A Dante-műből forgatott tévéfantázia nagydíjat nyert Barcelonában és egy korai munkám, az Ének a Galaktikáról is díjat nyert első külföldi bemutatkozásomkor.  
 
SZ.G.  
    
       
    Rajnai András rendezés közben 
        
        *
        
        forrás:   Új Tükör, 1976.aug. 10.
        
        
         
        
       
     |