Rajnai András trükkfilmjei 
     
        
            
      (1934 - 2004) 
      
         
      
       
         
      Televízó
      Gombok az asztal lapja alatt, avagy a Rajnai-jelenség
      Bernáth László 
       
        
      Egy
        televíziós legenda szerint a legtöbb rendező csak azt a néhány 
        trükk-gombot ismeri, ami a keverőasztalon kívülről is látható. Ha aztán 
        valamelyik rendező igazi barátságba keveredik az asztalon dolgozó 
        képvágó kollégákkal, akkor annak felemelik az asztal tetejét, és alatta 
        ötször annyi trükk-gomb található még, mint felül.
              
       
      Rajnai
        András viszont az a rendező, aki valószínűleg régóta ismeri ezeket az 
        asztallap alatti csodagombokat, és nem tud ellenállni a csábításuknak. 
        Ezért ontja a felnőtteknek ajánlott televíziós meséket.
              
       
      Akár
        igaz a legenda, akár nem, a sajnálatos végeredmény ugyanaz: legutóbb 
        például öt héten át sorozatban kaptuk a trükkösnél trükkösebb meséket; 
        némi túlzással: egy ország bosszúságára. Mert rossz műsor, félresikerült
        kísérlet minden ország televíziójában akad, s miért lenne éppen a miénk
        kivétel? Ám az már nem mindennapi jelenség, hogy a lassan már évtizede 
        egyre gyatrább eredményeket hozó kísérletezés nem a próbálkozások 
        beszüntetéséhez, hanem megszaporodásához vezet. Ez már olyan jelenség – a
        könnyebbség kedvéért nevezhetjük Rajnai-jelenségnek –, amelyről már nem
        lehet csak a paródia vagy a sima elutasítás szintjén beszélni. 
        Próbáljuk meg hát analizálni a Rajnai-jelenséget.
              
       
       
              
       
       
              
       
      1.
              
       
       
              
       
      Sok
        ország televíziójától eltérően, az indulás éveire nálunk nem a 
        film-dömping, nem a híradók vagy az élő viták voltak a jellemzőek, hanem
        a színházi közvetítések. Most tekintsünk el annak mérlegelésétől, 
        milyen kedvező és milyen kedvezőtlen következményekkel járt ez, és 
        milyen nyomai fedezhetők fel még negyedszázad múltán is. Egyetlen 
        következményére azért utalnunk kell: a három kamerával minden színpadról
        leközvetített műsorok olyan sémája alakult ki, amely még a tévéhíradó 
        élő adásaira is jellemző. Sok elektronikus felvevőberendezéssel készült 
        műsor tényleg olyan, mintha a keverőasztalon csak az a néhány külső gomb
        állna a rendező-adásvezető rendelkezésére.
              
       
      Kevés
        kivételt – nyilván a külföldi példákon okulva – a hatvanas években 
        néhány show-műsor jelentett. Ambiciózus rendezőjük azonban nem nagyon 
        tudta eldönteni, hogy a világ melyik végén kamatoztassa rutinját, s 
        néhány ingajárat után a külföldet választotta. Maradt hát Rajnai, aki 
        valóban ismeri az összes gombokat, s aki – helyeselhető logikával – arra
        gondolt, hogy az elektronika látványlehetőségeit nem használják ki a 
        Magyar Televízióban. Előállt hát kísérletinek nevezett terveivel, és a 
        hetvenes években, amikor a tévé vezetői – karöltve a kritikával – mint a
        műsorok szénakazlában elveszett tűt, úgy keresték a tévéművészet 
        „specifikumait”, érthető módon szívesen fogadták Rajnai javaslatait. 
        Ráadásul, itt ez a gyönyörű szó, hogy „elektronika”, ami már maga is 
        olyan korszerűen hangzik (és senki sem tudja pontosan, mit és meddig 
        lehet érteni rajta), itt lesz valahol az a fránya specifikum, amelynek 
        előállítására központi dokumentumok is hivatalos felszólítást adtak.
              
       
      S itt jött Rajnai félreértése. Tudniillik, őt is félreértették, és ő is félreértette a maga szerepét és lehetőségeit.
              
       
       
              
       
       
              
       
      2.
              
       
       
              
       
      Elkészültek az első opusok: a Gulliver, a Gilgames és
        a többiek. Akkoriban még igen keveseknek volt színes készüléke, s akik 
        fekete-fehérben látták, némileg ennek tulajdonítottak bizonyos 
        fantáziátlanságot, s a gyakorlatlanságnak az irodalmi művek 
        adaptálásának némely bosszantó ügyetlenségét, amit azonban kárpótolni 
        látszott néhány trükk-gomb ott az asztal alatt. Az egész blue box 
        technika még viszonylag új volt, s bár Korda Sándor – és persze sokan 
        mások – jóvoltából már láttunk repülő szőnyeget a filmvásznon, meg 
        Sabut, ahogy a Dzsin hajába kapaszkodva repült, azért jó volt 
        felfedezni, hogy a képernyő elég könnyedén tud ilyen csodákat 
        közvetíteni.
              
       
      Rajnai
        András azonban a kezdeti icipici érdeklődéstől felbátorodva, elképesztő
        teóriát gyártott. Sőt, elképesztő nemzetközi konferenciát volt képes 
        összehozni Budapesten. Ennek a – kimondani is nevetséges – teóriának az 
        volt a lényege, hogy az emberi fantázia eddig gúzsba kötve vergődött a 
        hagyományos művészetek karmai között, igazi felszabadítását az 
        elektronika, a televízió hozza meg. (Ennek bizonyítására akkor ott 
        bemutattak néhány komputerrel készült sima reklámfilmet, néhány 
        elfogadható show-műsort és Rajnai indiai tematikájú csodabogarát.) A 
        nemzetközi konferenciák komolyságába vetett hitünket alaposan 
        megtépázta, hogy akadt külföldi előadó is, aki valami ellen-McLuhanként a
        televízió elektronikus technikájától kívánta a kultúra új időszámítását
        kezdeni. Ennyit Rajnai András mentségéül azért el kellett mondani.
              
       
       
              
       
       
              
       
      3.
              
       
       
              
       
      Többet
        azonban már aligha lehet mentségére felhozni, mert erre az időszakra 
        esett ennek a tévéjáték-típusnak a teljes lejáratódása. Először  talán a 
        kritika adott hangot nemtetszésének, de a közönség se hatódott meg már a
        látvány-trükkök egyre fárasztóbb és unalmasabb ismétlődéseitől. Persze 
        az alkotó szemrehányása sem maradt el: egy veszprémi tévészemlén 
        hangzott el, hogy „ezt a nyelvet, ezt a művészi kifejezésmódot még meg 
        kell tanulnia a kritikának és a közönségnek”. (Olyan kifogás ez, mintha 
        azt mondanánk, hogy a Hófehérke és a hét törpéhez még nem elég érettek a gyerekek.)
  
       
      A
        kritika elsősorban az irodalmi alapanyagok elherdálásáról, a rossz, 
        gyenge adaptációról kezdett cikkezni – nem alaptalanul. Klasszikus 
        szerzők, a világirodalom, a földgolyó mítoszkincsének válogatott 
        darabjai porladtak szét a makettsziklákon, akadtak fenn a 
        kristálypaloták tornyain, haltak el az üres terekben elhangzó 
        dialógusokban. Mert az üres műteremben játszó színészek meglehetősen 
        nehezen tudtak kapcsolatot teremteni egymással, maradt hát a szövegek 
        deklamálása.
              
       
      Darabonként
        kellene megvizsgálni azt is, hogy az eredeti írások, mítoszok egységes 
        szövetét miként fejtette fel, vágta darabokra, és néha nehezen 
        fölismerhető módon hogyan rakta össze Jánosi Antal, Rajnai állandó 
        dramaturgtársa. Író ugyanis többnyire hiányzott az együttesből, aki a 
        maga tehetségével újraköltötte volna az eredeti matériát. (Volt egy 
        kivétel: Szabó György dolgozta fel a Turandot-legendát, s a kedvező 
        hatás azonnal lemérhető volt a megelevenedő figurák nagyobb 
        plaszticitásán és az elfogadhatóbb színészi játékon.)
              
       
      Ám éppen a Turandot figyelmeztetett
        először – engem legalábbis –, hogy itt valami eredendő ellentmondás van
        a klasszikus értékű nyersanyagok természete és a feldolgozás módja 
        között. Igaz, hogy Rajnai és Jánosi nagy körültekintéssel keresték a 
        csodás, tehát irracionális elemekben bővelkedő legendákat, ám egyre 
        nyilvánvalóbbá vált, hogy ezeknek a csodás elemeknek a képi aprópénzre 
        váltása éppen az ellenkező hatást váltja ki, mint szerzőik várják. 
        Csodálatos és képzeletünk nyomán lenyűgöző gondolati élmény például az 
        óceániai népek hiedelemvilágának világkagyló-motívuma, amely a főisten 
        akaratából hol kinyílik, hol becsukódik. Ám, ha most ezt a valóságban 
        egy képernyő méretében látjuk, akármilyen kicsire törpített emberek is 
        jelennek meg mellette, mindez csak nevetséges lehet. (Az egyik legutolsó
        Rajnai-műben volt mindez látható.) Ha olvasok a tenger rettenetes 
        istenéről, akinek emberfeje és pók- (vagy rák-) teste van, akkor 
        megborzongok. Ám ha Bencze Ferenc csapzott fejét látom, hasonlatosan az 
        egykori Unicum-reklám vízből kibukkanó figurájához, miközben egy 
        akvárium segítségével valami ízeltlábú altestet kapott, akkor elborzadok
        ugyan – de az ízléstelenség és nem a rémület okán. Ezekben a 
        mítoszokban, klasszikus irodalmi alkotásokban ugyanis az irrealitás 
        mindig valami nagyon is reális, létező meghosszabbítása, 
        megnagyobbítása. Ha ezek a látszólagos csodák – minden költészet nélkül –
        naturálisan láthatóvá lesznek, nemhogy megerősítik, hanem lefokozzák 
        ezeket a gondolatokat.
              
       
       
              
       
       
              
       
      4.
              
       
       
              
       
      Mert
        végül is itt van Rajnai András kísérleteinek legnagyobb tévedése. Az 
        elektronika nemcsak hogy nem mindenható, de minden jel szerint arra sem 
        alkalmas, mint amire a filmtrükkök. Számomra legalábbis Rajnai András 
        tíz éven át gazdagon finanszírozott kísérletsorozata ezt bizonyította 
        be. Kezdetben ugyan a rendező nem kevés személyes és lelkesült érvének 
        hatására még elhittem, hogy azokkal a csodagombokkal, ott, a 
        keverőasztal pultja alatt, valóban minden előállítható.
              
       
      Azóta
        a felnőtteknek szóló mesék sora az ellenkezőjéről győzött meg. Mint 
        kritikus, természetesen nem vagyok az elektronikus trükkök szakembere, 
        de látni én is látok. Például azt, hogy a Csillagok háborúja vagy A birodalom visszavág című
        sci-fi mesékben az amerikai  trükkmesterek csapata mire képes. Olvastam 
        is egy dolgozatot, amely ezekről a kisvállalkozásokban dolgozó 
        trükk-tudorokról szól. Kiderült például, hogy A birodalom visszavág néhány
        komplikáltabb effektusa úgy jött létre, hogy tizenhat filmszalag 
        felvételét egyesítették. Lehet,hogy a stúdióban is van tizenhat gomb, 
        amit egyszerre lehet igénybe venni, de a laikus számára is nyilvánvaló 
        néhány alapvető korlátja a blue box technikának. Például mindjárt az a 
        legfontosabb, hogy igazában csak a stúdióban használható. A legnagyobb 
        gyengéje ennek a technikának – legalábbis Rajnai elővezetésében, mert 
        lehet, hogy azért ő sem ismer még minden gombot –, hogy két nagyobb 
        szabású trükk-effektus között képtelen természetes átmeneteket 
        létrehozni. Pedig annak, hogy az irracionális látvány hihetőnek hasson, 
        éppen itt az ugrópontja. Egy emberfej a víz fölött és alatta valami 
        bogártest a víz alatt: az egyetlen nézőpontból nyilvánvalóan a kisgyerek
        számára is láthatóan olcsó trükk. Ha a kamerák körbejárhatnák, esetleg a
        víz alól is egybemutatnák a kettőt, akkor istudnánk, hogy trükk, de 
        nem tudnánk a magyarázatát, és a nemtudás az irracionalitás küszöbe. 
        Rajnai filmjeiben szinte soha nincs ilyen irracionális átmenet, soha 
        nincs ilyen, hogy „na, ezt nem tudom, miként csinálták?”. Pedig az egész
        hókuszpókusznak akkor van értelme, ha eljön ez a „nem tudom” pillanat. S
        ennek valószínűleg nemcsak pénzügyi, tehetségbeli hiányokból adódó okai
        vannak, hanem az elektronikus trükk korlátaiból fakadók is. (Ha nem így
        van, örömmel veszem a szakemberek cáfolatát, de Rajnainak nem sikerült 
        megcáfolnia feltételezésemet. Sőt: ő provokálta ki.)
        
       
       
              
       
       
              
       
      5.
              
       
       
              
       
      Mi
        hát akkor a Rajnai-jelenség? Egy élelmes televíziós felfedezte, hogy 
        kollégái az elektronikát csak szűk körben használják ki, ezért 
        rátelepszik, kisajátítja – pedig azóta már a többiek is minden hajcihő 
        nélkül használják, ha éppen szükségük van rá –, teóriát gyárt mindenhez,
        és kísérletezés címén a trükkök kínpadjára feszíti a világirodalom, a 
        világ folklórjának nagyszerű darabjait.
              
       
      Egy
        évtized és különösen a legutolsó néhány darab, amit már íróként is 
        Rajnai jegyzett, a közönség és a kritika – oly ritkán – egybeeső 
        véleménye is figyelmeztető lehet…
              
         
         
         
         
        forrás: Filmvilág folyóirat 1982/06 56-58. old. 
       
        
      
           |