FILMES
EMLÉKEIM
Visszatekinteni néha mulatságos, néha pedig nyomasztó. Általában nem is szívesen teszem. Jobban szeretek előre nézni. Inkább érdekel a következő pillanat, mint a múlt, mégis úgy vélem, van némi előnye elmerengeni azon, ami megtörtént, szemben azzal, ami bekövetkezhet. Segít felismerni tévedéseinket, s valamiféle mértéket ad. Ha már úgy döntöttem, belevágok, rendesen akarom csinálni, ezért most visszakanyarodom a filmhez való kapcsolatom hajnalához.
Még Islingtonban voltam,
amikor Michael Balcon - akinek kimondhatatlanul sokkal tartozom - létrehozta
a Gainsborough Companyt, és átvette a stúdiók irányítását. Szerteágazó munkaköreimben
a filmkészítés minden területén alapos és átfogó tudásra tettem szert. Voltam
író, díszletes, rendezőasszisztens, gyártásvezető, néha pedig mindez egy személyben. Már
korábban is játszottam a gondolattal, hogy saját filmet csináljak, s ezzel kapcsolatban
elárulok egy titkot. Egészen fiatal koromban rendeztem egy filmet, amelyről
szinte biztos, hogy sohasem hallottak. Nem megbízásra készítettem; néhány rokonomat
magával ragadta a lelkesedésem, és anyagi támogatásuk lehetővé
tette, hogy egy saját filmet forgassak. Rájuk való tekintettel nem említem a
szereplők nevét, akik részt vettek benne. Attól tartok, ezt a filmet sosem vetítették
moziban. A
film, A gyönyörök kertje egy német
cég támogatásával készült. Michael Balcon, aki mindenkit megelőzve "importált"
amerikai sztárokat Európába, ezúttal Virginia Valiit szerződtette a főszerepre.
Valli akkor érte el karrierje csúcsát - káprázatos volt, hihetetlenül népszerű,
igazi sztár. Már az is óriási eseménynek számított, hogy Európába készül filmet
forgatni. Sajnos a forgatást végig balszerencse kísérte; csupa nehézség és kellemetlenség,
részben azért, mert külföldön kellett rendeznem, ráadásul németül. Bár a vállalat
stúdiói Münchenben voltak, a legtöbb jelenetet a Comói-tónál vettük fel. ZŰR
A VÁMNÁL A legközelebbi akadályba
a Brenner-hágónál botlottunk, amikor az olasz határon igyekeztünk átjutni. A
vámvizsgálaton felszabadultan közöltük: "Nincs semmi elvámolni valónk",
nem számolva azzal,
hogy nagyon is volt. Egy éles szemű vámtiszt azonban megtalálta és lefoglalta
a filmtekercseket. Ez volt minden nyersanyagunk; nélküle annyit értünk, mint
a mozi vetítővászon nélkül. AZ
ELLOPOTT PÉNZ Miután a saját költségemen Londonba telefonáltam ötven font kölcsönért, visszatértünk a Comói-tó legnívósabb és legdrágább szállodájába. Annyi pénz sem volt a zsebünkben, hogy egy üdítőt vehessünk. Miss Reville eközben a cherbourg-i kikötőben várta Virginia Vallit. Mivel nem sokkal azelőtt Tom Mix európai felbukkanását óriási csinnadrattával ünnepelték meg, Valli érthető módon hasonló fogadtatásra számított. Ehelyett azonban 152 cm magas, kicsi, vékony feleségem várta.
Virginia Valli meglepetésénél csak Miss Reville-é volt nagyobb. Azt hitte, a színésznő egyedül érkezik, ámde Valli Hollywood aktuális üdvöskéjével, Carmelita Geraghtyval szállt ki a hajóból. Ezek ketten nemcsak együtt utaztak, hanem feltett szándékuk volt együtt is maradni. Mire a feleségem a két színésznőnek minden szükséges holmit megvásárolt, elfogyott a pénze. Amikor megérkeztek a tóhoz, ugyanolyan szegény volt, mint én. Első nap esett, amikor pedig Vallival kezdtünk forgatni, hideg verejtékben úsztam. Igyekeztem leplezni, hogy ez az első rendezésem. A gondolattól is elborzadtam, mit szólna az ünnepelt hollywoodi sztár, ha rájönne, hogy egy kezdő amatőr kísérletezése kedvéért kellett átküzdenie magát Európába. Szó szerint rettegtem attól, hogy instruáljam. Fogalmam sincs, hányszor kérdeztem meg leendő feleségemet, hogy ezt vagy azt jól csináltam-e? És ő, a drága lélek, egyfolytában bátorított, esküdözve, hogy fantasztikus voltam. Virginia Valli pedig a kamera túloldalán fenséges ösztönösséggel játszott a lélektani drámában.
A szerencse még mindig elkerült. A következő csapás akkor ért, amikor kiderült, hogy Virginia Valli poggyásza szépszámú hatalmas útiládából áll, ami újabb hat font extraköltséget jelentett. Még így is maradt elég pénz, hogy a színészek étkezhessenek, nekünk persze néhány szendviccsel kellett beérnünk. Ekkor azonban ránk mosolygott a szerencse. Amikor Valli fülkéjébe küldtem valakit, hogy tudja meg, mit kíván enni a színésznő, a következő választ kaptam: "Miss Valli nem szereti a külföldi vonatokon felszolgált kosztot, ezért hozott magával néhány szendvicset a hotelból".
Nem volt könnyű jelenet.
Megnéztem egy lányt, de nem tetszett, aztán eszembe jutott Benita Hume, akit
egyszer egy Seymour Hicks darabban láttam játszani, és elhívtam próbafelvételre.
Tökéletes alakítást nyújtott. Bár csupán egy vagy két percig volt látható a
vásznon, a szakmai bemutatón tapsvihar kísérte
szereplését, és a sajtó is áradozott. Azóta nem rendeztem őt, és gyakran elgondolkodom,
vajon emlékszik-e egyáltalán erre a filmre. GORDON
HARKER FELFEDEZÉSE A legtöbb "felfedezésem" hasonló módon alakult: megláttam valakit a színpadon, és később eszembe jutott, hogy épp megfelelne aktuális filmem egyik szerepére. Ian Huntert például a Lefelé a lejtőnnel (Downhill) indítottam el a filmes pályán, miután a St. Martin Színházban láttam egy Basil Dean-darabban, éppen amikor szereplőket kerestem a filmhez, és úgy véltem, az egyik szerep illene hozzá. De Gordon Harkert is színházban fedeztem fel. A szorító (The Ring) című film forgatásakor épp egy cockney-figurát kerestem Carl Brisson helyett, amikor a Wyndham Színházba tévedtem Edgar Wallace The Ringen című darabjára. Harker épp egy cockney-figurát alakított, és rögtön tudtam, hogy ő az én emberem. Mindig úgy éreztem, Harker tehetségének eltékozlása, hogy szinte kivétel nélkül cockney-szerepkört kap. Talán emlékeznek, A farmer feleségében (The Farmer's Wife) egy devoni béres szerepét osztottam rá, és remek munkát végzett. Harker kiváló karakterszínész volt.Bizonyos szempontból - a két főszereplő számára legalábbis - A farmer felesége tragikus film volt. Jameson Thomasnak, a sztárszínésznek akkor már számtalan szerep állt a háta mögött, és kétségkívül Anglia legnépszerűbb színészének számított, ma viszont Hollywoodban él, és mellékszerepeket játszik. Beteg felesége miatt hagyta el Angliát a napsugaras Kaliforniáért, ez lévén az utolsó esély arra, hogy az asszony meggyógyuljon. Jimmy tehát mindent összecsomagolt, és Hollywoodba költözött - hiába. A felesége, Jimmy minden önfeláldozása ellenére, meghalt.
Thomas partnere, Lillian Hall-Davis bámulatos lány volt. A forgatáson beteges félénkség kínozta. Súlyos kisebbségi komplexus gyötörte, hogy képes-e bizonyos szerepek eljátszására. Emlékszem, egyszer visszautasított egy nagyon jó szerepet, mert nem volt biztos benne, hogy jól meg tudja csinálni. Valójában könnyedén el tudta volna játszani. A magánéletben viszont
egészen más volt: fantasztikus egyéniség, lenyűgöző életerővel. Két-három évvel
ezelőtt szomorúan olvastam, hogy tragikus körülmények között meghalt.
Kevesen
tudják, hogy a Zsarolás, Anglia
első igazi hangosfilmje eredetileg
némafilmnek készült. Azok a mozik, amelyek nem voltak berendezkedve hangosfilmvetítésre,
a néma változatot rendelték meg, s ez a tizenhat milliméteres film a mai napig
megtekinthető. A produkció abban a kritikus időszakban készült, amikor igazán
senki sem tudta, mi is történik. Mind a stúdiók, mind a mozik túl kockázatos
befektetésnek tartották, hogy egy esetleg csak három napig tartó csoda kedvéért
lecseréljék a berendezést.
Más rendezőkkel szemben rendkívüli előnyt jelentett számomra, hogy olyan "néma" filmből kellett hangosfilmet készítenem, amit eredetileg is hangostechnikával forgattam. Egyrészt képes voltam még alaposabban kidolgozni az eredeti koncepciómat, másrészt nem nyomorított meg, hogy színpadi témával kell dolgoznom. A technikán túl a színészi játék miatt is kifejezetten érdekesnek találtam ezt a munkát, és két-három színészem pályája is ezzel a filmmel kezdődött. Donald Carthrop például első nagyobb szerepét játszotta benne, és remekelt. Ő volt az első született filmszínész, akivel együtt dolgoztam. Virtuóz kifejezőkészsége egy wurlitzerhez hasonlítható, amely az egészen lágy hangzásoktöl a legtorzabb hangerőig bármire képes.
BALLÉPÉS Sarah Allgood is a Zsarolásban debütált mint hangosfilmszínész, s vele kapcsolatban nem tudok elfelejteni egy szörnyű pillanatot. Mivel ez volt az első filmje, meg kellett beszélnünk néhány technikai dolgot: például rámutattam, hogy a színpadi színészek elsősorban a hangjukat használják, míg a mimika és a gesztusnyelv általában háttérbe szorul - a színpadon soha nem kell az arcjátékkal foglalkozniuk. A filmkészítésnél éppen fordítva van: minden a pantomimon múlik. "Hogyan lehet a pantomimtechnikát elsajátítani?" -kérdezte tőlem Sarah. Sehogy, feleltem, mert bár tanítják a technikát, a pantomim ösztönös érzéket feltételez. Tudni kell, hogy a fílrnezés hőskorában úgy késztették a sztárokat kellően elkínzott arckifejezésre, hogy rossz híreket mondtak nekik vagy eleresztettek néhány patkányt a lábuknál. "Milyen arcot vágnál, például - kérdeztem -, ha hirtelen közölném veled, hogy az édesanyád meghalt?" -legnagyobb meglepetésemre Sarah arca egy szempillantás aaatt tragikussá torzult, és elfordította a fejét. Majd felvilágosított, hogy sikerült a legszerencsétlenebb példát találnom, az anyja ugyanis éppen akkor halt meg. A Zsarolást követő filmem, a Gyilkosság (Murder!) szintén jól sikerült. Ez volt Herbert Marshall első - és igazán testre szabott - hangosfilmszerepe. Azonnal bebizonyította, hogy született hangosfilmszínész. A legtöbben arra a jelenetre emlékeznek, melyben Marshall csukott szájjal meséli el a gondolatait (ezt az ötletet később, sokkal kiforrottabb formában újra alkalmaztam a Strange Interlude-ban [Különös közjáték]).
LEGKÜLÖNÖSEBB ÉVEM A Gyilkosság után ír színészeket ismertettem meg a világgal a Juno és a pávában. Nem hiszem, hogy bárkinek feltűnt, milyen merész volt a szereplőválogatás. Egy csapatnyi vérbeli ír között két ír karaktert egy skót, illetve egy angol színész játszott - de boldogultak a szereppel. Skót színészem az a
John Laurie volt, akinek farmer-alakítására a Harrninckilenc
lépcsőfokban talán mindenki emlékszik (a nagyapla véletlenül tényleg
farmer volt). Edward Chapmant, az angol színészt John Longden mutatta be és
ajánlotta erre a szerepre. Az eredetileg kiválasztott ír sztár, Arthur Sinclair
éppen turnézott, ezért le kellett mondanom róla. Chapmannek pedig a film meghozta
a sikert.
KORDA
eredeti megjelenés:
My Film Memories (Film Weekly, 1936.máj., cikksorozat) [Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror] [Horror Story] - [Hungarian Horror ] [Home] |