Hitchcock
100
Végy egy átlagembert, egy közönséges hétköznapot, egy hátsó udvart vagy egy olcsó motelt és fedezd fel benne az elképzelhetetlent. Hitchcock óta nappal is rettegünk.
Hitchcock volt talán az utolsó kétkezi rendező, aki nem művésznek tanult, de iparosként sem a filmcsinálás valamely részterületére szakosodva. A (néma) filmgyártás manufakturális korszakában kezdett, előbb feliratokat rajzolt, aztán csinált mindent, amit rábíztak, világított, írt, vágott, leszaladt parizerért. Ilyen iskola után igazán nem okozott gondot beállni a kamera mögé, ha beteget jelentett az operatőr vagy a rendező. Minden adva volt hozzá, hogy elsőrangú rendező legyen belőle, a szakmunkás típusból. Emellett szól az alapanyaga is, hiszen leginkább rissz-rossz kalandregényekből, gyenge bulvárdarabokból adaptált kommersz - üzleti és közönségsikerre törő - filmeket. Felfogni is nehéz, tetten érni szinte lehetetlen, hogyan válhatott mégis a legnagyobb rendezők egyikévé, aki egyetlen művészfilmet sem csinált, mégis szerzői életművet hagyott hátra. Hitchcocknak igazából csak két témája volt: a szorongás és a szex. Tőle, a filmjeiből tanultuk meg, hogy tényleg jobb félni, mint megijedni, pedig az angolban nincs is meg ez a közmondás. De mitől féljünk? Sötéttől, lúdvérctől, zsákos embertől, késes gyilkostól - ezt persze nélküle is tudtuk. De arra Alfred Hitchcock nyitotta rá a szemünk, hogy jó lesz félni a rendőrségtől is. Elődei és kortársai legfeljebb odáig jutottak, hogy a rend derék őrei mintha kicsit lassúbb mozgásúak és észjárásúak volnának az ideálisnál, ezt is azért bátorkodtak csupán megjegyezni, hogy kidomborítsák a magándetektív hős kivételes képességeit. Ami azt illeti, az utódok is csak belemaszatoltak a magasan fejlett társadalmak eme féltve őrzött titkába.
A filmbeli nyomozó, a hősnő
vőlegénye jó vágású macho, némileg nyers és erőszakos, de semmiképp sem brutális
vadállat, inkább átlagos fiatalembernek mondhatnánk. A történetben az a gyönyörű,
ahogy a törvénynek ez a fizetett és igyekvő szolgája szemrebbenés nélkül hajlandó
kijátszani törvényt és igazságot. Amikor Frank rájön, hogy az ő kis Alice-e
a bűnös, mindent megtesz azért, hogy egy kisstílű zsaroló nyakába varrja a gyilkosságot.
Akár akasztófára is juttatná, de tisztább, szakmai szempontból sem kifogásolható
eljárást választ: a gyanúsított menekülés közben veszti életét. A Zsarolás tisztán hitchcocki film, rajta kívül senki nem tudta akkor megcsinálni - vállalni sem merte volna - azt, hogy a néző egyetlen szereplővel sem azonosulhat, és csupán a mindenkori helyzet dönti el, hogy éppen melyiküknek szorít. Ráadásul sehol egy rejtély, sehol egy árva csavar a történetben, a néző mindent tud, mindent ért, és így izgulja végig a másfél órát. Ami azt jelenti, hogy Hitchcock már 1929-ben tökéletes birtokában volt a feszültségteremtés és - kitartás - a suspence - eszközeinek. A detektív vőlegény tehát
megmentette szíve választottját a börtönből, de azt ő sem akadályozhatta meg,
hogy bajba ne kerüljön. A "rendőr a családban" igen gyakori képlet a Hitchcock-filmekben,
de mindig az derül ki, hogy a nyomozó udvarlók vagy barátok sem adnak garanciát
a biztonságra. A gyanú árnyékában hősnője kis híján kétszer is otthagyja a fogát, és hiába jár jegyben egy fess
detektívvel, végül magának kell megoldania az esetet a sorozatgyilkos, özvegyek
réme nagybácsival. Ártatlant gyanúsí tanak és üldöznek A titokzatos lakóban, a Harminckilenc lépcsőfokban, a Zsarolásban, a Fiatal és ártatlanban, A szabotőrben, A gyanú árnyékában, a Meggyónomban, az Észak-Északnyugatban. A Gyilkosság hősnője meg sem áll az esküdtszéki tárgyalásig és a halálos ítéletig; már a siralomházból menti ki egy jó szándékú amatőr. A tévedés áldozata másfél óráig tartó rémálom: a mélyen vallásos mintapolgárt, férjet, apát és kisembert egyszercsak elkapja a lélektelen gépezet. Elég egy hisztérikus nő tanúvallomása, hogy bankrablás gyanúja miatt bilincsbe verjék, tehetetlen bábként hurcolják ide meg oda, vájkáljanak a magánéletében, elvegyék a nadrágszíját, rács mögé dugják. A család anyagi csődbe jut, a felesége megőrül, a gyerekek szülők nélkül maradnak, és csak a puszta véletlenen múlik, hogy horogra akad az igazi tettes. Ne felejtsük el, hogy Alfred Hitchcock Angliában kezdett filmezni, abban az országban, ahol a rendőrök a legutóbbi időkig nem viseltek fegyvert, ahol hagyományosan tisztelték a szabadságjogokat és az emberi méltóságot, a Scotland Yardnak pedig becsülete, sőt legendája volt. Minden adva van ahhoz, hogy szélsőségektől mentesen, harag és elfogultság nélkül, tisztán álljon előttünk a rendőrség igaz valója. Nincsenek, nem kellenek brutális, lövöldözős rendőrök, korrupt, a maffiának dolgozó vagy a politikusok zsebébe ugró zsaruk, csak udvarias, szorgalmas szakalkalmazottak. (Hitchcock amerikai filmjeiben is megőrizte ezt a képletet.) Ám ezek a derék rendőrök mindig késve érkeznek, csak kullognak az események után, rossz nyomon járnak. Persze csak akkor, ha a rossz nyom jó útnak ígérkezik, amelyen a legnagyobb eséllyel és a leggyorsabban lehet eredményt produkálni. Hitchcock és Truffaut kimerítő beszélgetései során többször is felmerült, hogy mi van akkor, ha az üldözött, halálos veszélyben forgó hősökért izguló néző felteszi a kézenfekvőnek tűnő kérdést: De hát miért nem fordulnak a rendőrséghez? Mígnem egyszer, Az ember, aki túl sokat tudott második, amerikai változatában James Stewart éppen ezt teszi. A suspense magasiskolája az a jelenet, amelynek egy zsúfolásig megtelt koncertterem a helyszíne, itt dördül majd el a gyilkos lövés abban a pillanatban, amikor a cintányéros összeüti a hangszerét. Erre Hitchcock előbb gondosan fölkészíti a nézőt. Rögtön a főcím után bemutat egy cintányért azzal a szöveggel, hogy egyetlen cintányérütés is képes megváltoztatni egy család életét. A koncert előtt színre lépteti a kémeket, akik megbeszélik a tervet, sőt próbát is tartanak a zenemű lemezfelvételével. Csak ezután kerül sor a csúcsjelenetre. Minden fontos szereplő ott van a színházban, és a gyanútlan tömegben egyedül Doris Day (és persze a gyilkos) tud a készülő merényletről. De a néző még náluk is többet tud. A tízperces jelenet - milyen hosszú idő az egy filmben! - majdnem némafilm, egy szó sem hangzik el, csak a zene szól, a feszültség egyre nő, amikor befut James Stewart, testbeszéd útján értesüléseket cserél a nejével, majd a rendőrséghez fordul. Az eredmény sejthető, a rendőrök ide-oda küldözgetik, ebből sem értünk egy szót sem, csak a gesztusokat látjuk, a némajátékot Stewart és a rendőrök között, az egész roppant komikus, miközben egy pillanatra sem lanyhul tőle a nagyfeszültség. Ilyen gonosz tréfát is csak Hitchcock engedhetett meg magának. A százéves Mester
majdnem egyidős a mozival. Ott volt minden határkövénél, a hang vagy a szín
bejövetelénél, a különféle technikai újításoknál. Az új eljárásoknál is nagyobb
kihívást jelentett azonban felismerni, még inkább megelőzni a közönség nemzedékváltásaival
járó ízlésbeli és szemléleti váltásokat. Hosszú pályája során Hitchcocknak többször
is sikerül ez a nagy ugrás, amelyben oly sok rendező a nyakát szegte. Talán
azért, mert nem futott divatos trendek és témák után. Igazából mindig ugyanazt
a két vezérlő csillagot, ha úgy tetszik, fixa ideát követte: a szorongást és
a szexet. Szerencséje volt, mert ez a kettő nekünk is régi mániánk. Ő csak formát
adott testetlen szorongásainknak és tárgyatlan vágyainknak.
Bori Erzsébet:
írása |